الأحد، 22 أبريل 2012

صحـــبى اللى عـــدى الـــشط التـــانــى

 انا عــارف ان للناس المتابعة مدونة "المـاجيكـو" , اول ما يجيلها تنبيه ان فى تدوينــة جديدة أتكـــتب لــيه , هيغمــرهــا السعــادة لانهم هـــيقــروا حاجة جديدة  كاتبها احمد رجب ,
بس أسمحــوا لـــى أنـــى أحبطـــكم وأبهـــج نفــــسى ,
صاحب التدوينة دى " مازن علاء" , صـــاحب صـــاحبة المدونة , مش فاهمين يعنى ايه
زى ما خيرت الشاطر كدا ما "صاحب مشروع النهضة" , ومحمد مرسى الاستبن ما صحــبه

انا هنـــا مــرسى يا رجــالة, والشــــاطر هو اللى بيتحكى عنه

المهم  ايه برضه الفكرة من انى اكتب على مدونة الماجيك هقولكم بس لما ااقولكم اصلا , ازاى عرفت " الماجيك"

 أتحاد شبــاب النــوبة الديمــقراطــى , كان البداية , الاتحاد دا تقريبا كان اول كيان نوبى عامة وشبابى خــاصة يقول
للغـــولة عينك حمـــرا , الغولة هنا كانت الحكومة ورئيس الحكومة ورئيس رئيس الحكومة وابن السيد رئيس رئيس الحكومة
بدا الاتحاد شــغله  على مستوى المعارضة السياسية النوبية الواضحة للنظام من 2009 بالتحديد فى 6 أبريل , اول نزول فى الشارع للأتحــاد  , بعد كدا طلعت من الاتحـاد جمعية "نوبييون ضد التوريث" كتانى قلم شبابى نوبى ضد النظام اللى فات , كل الفعاليات دى كانت بتتنشر عبر صفحة الأتحاد  عالفيسي بوك واللى كان بيتغير عنوانها مع تغير أسم الاتحاد اللى بـــدا تحت مسمى
"اتحاد شباب النوبة" وبعديها " أتحاد شباب من أجـل النوبة"  وصولا "باتحاد شباب النوبة" ,
النااس اللى تعرف ماجيك , عارفة قد ا يه اى حاجة فيها معارضة تلاقــيه رأشق فيها , فلما ماجيك لقى كيـان نوبى شبابى بيتكلم فى اللى هو بيستهويــه , كان من اول الاعضاء المنضمين للأتحاد بعد بـروزه للنور ككيان معارض نــوبى ,  ساعتها انا فاكر , كنا بندور على شباب نوبى بايعها بالشكل اللى هو مش فارقة معاه راح أمن دولة , ولا اخد له علقة حلوة ولا ولا , الحقيقة اول ما اتعمل الاتحاد كانت الشلة اللى قايمة بالليلة عاملة زى الجــربانين كدا , بعيد عنكم  محدش كان بيجى ناحيتنا بسبب خط الاتحاد المعارض بعنف , ولما اتعملت جميعة "نوبييون ضد التوريث" اللى اتزامنت مع زيارة جمال مبارك لنصر النوبة ,واللى مجرد الاعلان عن تأسيسها أخر زيارة الوريث 24 ساعة , عشان الأمن يمشط نصر النوبة كويس خوفــا من  فاعلية كنا ناويين نعملها هناك  لما جمال يروح , بس للأسف ما تمتش عشان فلول المحــــليات قاموا بالواجب فى منجهة الزيارة للننوس

مــاجيك بـــقه كان ساعتها واحد من الناس القلايل اللى اتواصلوا مع اعضاء الاتحاد  بصفة شخصية , بعد دعوة اتنشرت على الصفحة للشباب النوبى للانضمام , كلمته انا ساعتها  بعد مناقشات سابقة على الصفحة
5 يوليو 2010 كانت اول رسالة مابينى وبينه , اتكلمنا ساعتها عن اللى كان داير , لترشيح نوبيين لمجلس الشورى , هو كان فى دماغه شخصية معينة وانا عارضته فى اختياره وشرحت له الاسباب اللى كانت عند الاتحاد عامة
بعد كدا اتبادلنا التلفونــات وبقينا نكلم بعض بداية كان الكلام عن تكوين مجموعة للاتحاد فى اسوان , واللى هو  أستعد يبتدى مجموعة هناك , خصوصا انه كان راشق فى ايى حاجة فيها سياسة فى اسوان , بس تلفون جاب تلفون وبينهم فى الوسط رسايـــل
مرة يسأل مين البنت اللى لسه منزل صورتها دى ,  مــــرة نتكلم على اغنيـــة , طب ايه مش عايزين كركديه لمــا اجــى ,
من هنـــا بدأت فعلا صحوبية بجد , بعيد عن شغل الاتحـــاد فى العيد الكبير اللى جيه فى 2010 المفروض كنت اشوفه لما اجى اسوان
انا روحت اسوان وكلمته , كان حاطط كول تون ساعتها بتاعت "ووه نور الحمد لله" , انا اول مرة اصلا اسمع الكول تون دا سمعته على تلفونه , أول ما رد , قولت له انا عايز أسألك حاجة , انت ازاى عملت الكول تون دا , شرح لى مفهمتش قالى خلاص لما اشوفك , سالته انت فين , كان ساعتها هو راح توشكــى فى البلد كان عنديهم فرح , وانا ساعتها كنت بقضى العيد فى أسوان المدينة , مابين الخطارة وغرب أسوان ,
المهم لما البرنس رجع , كنت انا رجعت ساعتها تهجير توماس وعافية اللى فى أسنــا ,
ومن هناك سافرت لمصر من غير ما اشوفه , كل واحد فينا يتصل بالتانى يا عم انت فين , انا فى المكان الفلانى وانت لا انا فى المكان دا
وكل واحد يقعد يرمي على التانى انه السبب اننا ما اتقبلنــاااش

لحد ما جـــيه المعلم هنـــا , بعدها بكـــام شــــهر مش فاكر تصدقوا اصلا غربة اللقاء الاول دا
مش فاكر اصلا شوفت اول مرة ازاى , فعلا والله مش فااكر
كــان معـــاه أبــراهـــيم الريـــان ( دا كمــان حد ملوش حل بس خســـارته , جعفرى ياعينـى)
D:
بس فاكر انه من ساعتها , بقه فى حد صحــبى اوى اسمه الماجيك , صحيح البداية كانت معرفة فى عمل سياسى وكدا , بس اللى تم من ساعة المعرفة دى اتحول فعلا لصحوبية جامدة ,
العيد الكبير اللى فات كان فعلا من اجمل الاعياد اللى قضيتهــا , الفكـــرة انى عرفت اعمل مزج مابين اصحـــاب عزاز ليــا من أسوان
ومابين اصحابى الجداد لو قسنـــا بالزمن ( الماجيك , حمــادة حداد) , وتعامل دول مع دول , وكلام دول مع دول , حسيت انى فعلا حمادة والماجيك اضافة قيمة جدا لعــالمـــى , وقضينـــا أحــلى تالت يوم عيد فى الدنيـــا , عند مئذنــة بلال  , جنوب خزان أسوان
واللى اصــــر واحد من اصحابــى ساعتها انها مكان دابود القـــديمـــة
"حيث رفع اول دابـــودى الاذان"
D:

بعدها بكاام شهـــر نـــزل هنـــا مــصر , الفترة دى ما طولش ,
شــــوية ودخـــل فى حـــوار الورق عشـــان الجيش
وفـــيش ثـــلاثـــى ,  وروح للبندر وتعـــالى من البنــــدر , وخد جوابك

حضــــر نفـــــسك تســـافر قنـــا ( 3 ساعات) طبعا بتسافر الفجر عشان توصل الصبح تروح منطقةالتجنيد ,
اول ما تدخل بقه عندهم تقعد تكع يامعلم فى فلوس ,
مش عارف كتيب ايه " شرف الجندية" , وبون تصــوير ,ومش عارف ايه
وخش خلص الكانتين المهم الزيارة لاى مركز تجنيد , بتكلف الواحد على الاقل خمسنايــة معتبرة

الماجيك عدى بالتجربة دى الزيارة الاول وبعدها بكام اسبوع هما بيحددوه ,

وبعد كدا لما راح عرف انه دخل الجيش
كلمنا انا وحمادة حمدى
انا فاكر اليوم دا كان بايخ علينا ازاى

حمادة كتب فى الفيس عنده
" ايه الاومليت دا
الماجيكو دخل الجيــش"
وانا كتبت
"ستظل مدنيــا فى عيونـــا يا ماجيك"

الماجيك دلوقتى فى مركز التدريب

رايح له باذن الله الجمعة الجاية

مش عارف فكرة انه هنا قريب من القاهرة ذاتها بتصبر الواحد

سنة فل عليه باذن الله ويقضيها , زى ما غيره قضاها


اللى خلانى اخد الباسورد منه
انه فيى يوم 18 ابريل يوم التدوين النوبى
كنت حابب ان تدوينتــى تتنشر عند الماجيك
فى مدونتــه
كان المفروض هعملها وابعتها له ينزلها عنده
بعد كدا انا اتاخرت وهو كان راح الجيش

سابلى الباسورد بتاعه والايميل واخــرى شوية
كنت ساعتها انا عملت مدونة
بس مجرد انـــى بكتـــــب هنا فى مدونة بتاعت
"المـــاجيكــــو"
مــــــاتعرفوش دا حـــــــــاجة
بسطــــــــــــــــــانى ومفــــرحـــــــــــانى قد ايه

واحشــــــــــــــــــــــــنى فعلا يا فقـــــــرى

ملحوظــة هامة :
دى تقريبا اول تدوينة تنزل فى مدون " المكان االمظلم" ويكتب فيها كلمة
"هكذا" بحرف الذال وليس الزين
زى ما عودنــا المــاجيك , اللى ياما عانينا معاه
واحنا بنفك طلاسم كلماته وبنستلذ واحنا بنعمل كدا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

تابعونى على