الخميس، 2 أغسطس 2012

انا وانتى والشحتفة الى بينا

بعيدا عن كل السخط وضوضاء المدينه والى بيحصل حولينا حتكلم انهرده عن شعور تانى عايش معايا بالتوازى مع حياتى احساس بدات المسو من حوالى 3 سنين او اكتر يمكن الحاجه دى هى الى مصبرانى على العيشه وهى الى بتخلى دماغى تطلع من الزحمه والسياسة عشان تفكر فيها .
مكنتش اعرف انه ممكن يعمل فيا كده يغير حياتى طريقة تفكيرى يخلينى زى المشلول فى اوقات واوقات تانية ابقى طاير من الفرحة اوصل لدرجة الانتحار وبعدها بثوانى احب الحياه واشوفها مزهزهة ووردى .
من غير طول تفكير فى الموضوع الشعور ده والاحساس هو اى الناس بتسميه " الحب " فى الواقع انا مش عارف ده حب ولا ده حاجه تانيه لانى معرفتش الحب قبل كده ولا جربتو تانى لكنى اعترف انو شعور مختلف وانا حبيتو والفت انى اعيش فيه ومن الاخر ربنا يديمها علينا نعمة لانى فعلا مش عارف اعيش من غيرو .
عارفين كده لما تكون طول عمرك بتشرب شاى ماسخ سادة  وتكتشف السكر واللبن الحليب ابو اشطة يلونلك الكوباية ويفضل الاشطة من فوق بلونها الابيض وتذوب فى الحليب وتسيب حتت سمنه وتروح انتا مسقى حتت البسكوت فتطلع بالقشطه  او بطاطس محمرا من غير ملح وبعدين تكتشف الملح فتضيفو عليه وتدوق وتحس بالنشوه الغريبه مع اضافة الملح فمتقدرش تبطل تحط ملح على البطاطس ولو نسيت مره ممكن متاكلش البطاطس مع انك كنت واخد على طعمه من غير الملح من زمان .
كانك كده كنت ماشى فى العالم ابض واسود واكتشفت الالوان .
عارفين اللزه الى فى الموضوع زى كده ما تقعد تسمع فيروز وهى بتقول اهو ده الى صار وانتا بتشرب فنجان القهوه السادة وبتشوف الشروق .
زي كده متكون نايم على مرتبة من الريش وتلاقى معالم جسمك بتنغرس جواها .
ولما تغوط بقى فى الموضوع والنهاية تكون صدمة بتحس ان حياتك انتهت فى الوقت ده هى فعلا بتكون انتهت فعلا والى انتا عايش بعدها دى مش حياه .
انا اتصدمت فى الموضوع ويمكن بعدنا عن بعض فى نفس الوقت مقربين مع بعض باروحنا لكن مفترقين باجسادنا زى ما عمنا منير بيقول كده انا على طول " بالنسيم انا بحرسك "
زى ما انتى كنتى حياتى ومازلتى كذلك مش عارف اشوف حد فى خنتك مش قادر انسى طريقة كلامك مش عارف انسى غموضك الى عايشه فيه موضيعك الى مبتفكريش فيها غير لوحدك اسلوب حياتك مش قادر انسى نومك طول النهار فى فترت الاجازه وسهرك الطويل طول الليل كمان مش قادر انسى رغم حبك للشغل عشان يخرجك من الملل لكن كسلك من انك تصحى كل يوم الساعة 6 عشان تجهزى وتنزلى عارفة لحد دلوقتى يمكن انتى عايشه قدامى بشوفك فى طريقة كلامك مع الناس مع اصحابك واهلك الى فى البيت حتى معايا لما تقدر الظروف وتطلبى رقمى غلط ;) .
مش عارف احنا ليه رغم الاحساس الى عيشينه ده قررنا اننا نبعد من الاساس لكن زى ما اتفقنا هى الظروف و العادات وعقائدنا والقيود الحياتية الى انا اصلا ضدها ومش بعترف بيها .
بس بردو فرحتى لما نكون مع بعض على التليفون او نتقابل كل الحواجز دى بتزوول وولا كانها موجود والسمو الى بينقلنا من المكان الى قعدين فيه للمكان السماوى الملائكى الى لا يقدر بوصف وحتى بعد الرجوع من المكان ده الفرحه والبسمه الى بتفضل معلقة على وشى لفترة طويلة .
ونرجع بعدها نبعد تانى نبعد كتييير ونرد على ولع وشوق وامل وبسمه حلوه  

حنفضل نبعد كده ونبعد ونرجع تانى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

تابعونى على