الخميس، 2 أغسطس 2012

مشاركتى فى مشروع نظره : كلام رجالة

دى مشاركتى فى مشروع مؤسسة نظره بتاعت

 كلام رجاله
يمكن انا محستش ان الرجوليه دى حاجه اكتسبتها من الحياه او من ضغوط عائليه او مجتمعية بس كل الى بيحصل ان كل اما كنت اعمل حاجه كانو يقولو لا المفروض متعملش كده انتا راجل زى مثلا العياط لما كنت اعيط وانا صغير عشان ماماتى حتنزل من البيت وتسيبنى او مثلا لان اخواتى حيتفسحو وانا لا سعتها مكانوش بيلاقو مبرر يقلوه عشان اسكت انى راجل والرجاله مبيعيطوش لكنى كنت بردو بستمر فى العياط يمكن انا كنت مكبر دماغى فى حجات كتيرة عشان كده لحد دلوقتى بالنسبالى الموضوع مش مهم ان الناس تقول عليا راجل ولا لا زى مثلا انى البس تى شيرت بمبى بالمناسبه فى مره كنت فى العربيه ولابس التى شيرت البامبى السابق كان فى ستات فى العربية قالو ايه ده الولاد بقو بيلبسو تى شيرتات البنات كمان اخدت الكلمه من هنا وانفجرت فيهم لدرجت انهم سابولى العربيه ومشيو عشان كده انا منظورى للجروليه مختلفة شويه عن بتاعت المجتمع والسبب يمكن فى ده انى عايش فى مجتمعين ايون بالظبط هما مجتمعين الاول هو النوبه الى بتكون فى المراه هى كل الحياه بمعنى انها بتقوم بادورها وادوار الرجال كمان لدرجة انها ممكن توصل انها تشتغل وتجيب فلوس وفى نفس الوقت تلقيها فى البيت بتحضر الاكل وكمان فى العصر تنزل مع العيال تشتريلهم هدوم وفى نفس الوقت تشترى للرجلها كمان هدومه حتى جزمتو وفى اخر الليل تلقيها فى احلى حله وجلدها بيلمع من الدلكه وريحه بخورها توصل لاخر شرعها وتبقى فى الحى زينه لجوزها والمجتمع التانى هو المجتمع المدينه الى هو الراجل بيشترى كل حاجه للبيت حتى الخضار والبامبرز للعيال ومش بعيد يكون الاولويز كمان والست فى البيت تعمل الاكل وتراعى جوزها وبس كتير كنت بستغرب لما اكون راجع انا وابويا من الشغل وادينا فاضيه ونلاقى كل الرجاله الى معانا فى العربيه محملين كياس خضار ورئوس توم عشان البيت لحد دلوقتى يمكن انا لم اتمرس على انى اقف عند واحد بتاع خضار عشان اشترى او انقى او حتى افاصل معاه عشان كده اان بحمد ربنا على وجود امى اكتر :)
عارف ان ده يمكن مش الغرض من المشروع لكن ده الى جى فى خاطرى وفى النهاية ليكم حق النشر او المسح :))

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

تابعونى على