الأحد، 1 أبريل 2012

الورده الى بينى وبين مصر


حرجع انهرده اتكلم عن مصر مع انى كنت قلت انى مش حتكلم عنها تانى فى البوست الى فات
حتكلم عنها لانى اكتشفت ان فى حجات فعلا ربطانى بمصر وحاجه من الحجات دى هى دم اخويا محمد محسن 
محمد كان اخوا ورفيق دربى ومصبرنى على صعوبه سيرى فى الطريق السياسي المصرى وكمان هو السبب فى معلومات كتيره فى دماغى لانو فعلا كان مثقف وملتزم جدا هو الى كان بيقيمنى ويقولى ده صح وده غلط محمد ببساطه برغم فرق السن البسيط محمد كان ابويا واخويا الكبير فى السياسه محمد كان الدينمو بتاعنا محمد كنا كلنا مسمينو الجاحد محمد بصراحه كان بيقاس بيه مستوى النشاط السياسيى فى اسوان بعد الثوره مجرد سفره لسوهاج عشان يكمل دراستو فعلا السياسه كانت بتنام فى اسوان
انا ومحمد اتربينه مع بعض كنا مع بعض فى المدرسه هو اكبر منى بمرحله بس اخوه الاصغر منو احمد كان فى كل مرحله معايا جنبى فى الدرج الى ان افترقنا فى المرحله الثانويه احمد يروح الثانوى وانا اروح الصنايع واروح الصنايع الاقى محمد هناك وترجع الصداقه القديمه اكتر من الاول لحد ما محمد يجيب المجموع العالى الى انا مقدرتش اجيبو عشان نروح نفس الكليا الى هو راحها ف انا اكمل دراستى فى اسوان وهو يدرس فى سوهاج الى نزول البرادعى مصر وبدايه الجمعيه الوطنيه للتغيير وبدايه حمله معا سنغيير ولما قدرت بصعوبه اتحصل على رقم الحمله فى اسوان واروح اقابل المسؤلين عن الحمله ف الاقى محمد محسن سابقنى وبينزل معاهم شغل فعلا
وتمر الايام وننزل شغل مع بعضلما يكون موجود فى اسوان ولما يسافر يشارك مع الحمله فى سوهاج
لحدت لما سفرنا مع بعض فى اعتصام 8 يوليو.
سفرنا من غير حجز تخيلو من اسوان الى القاهره بين عربيات القطار عشان نلاقى مكان نقعد فيه وبعد ما وصلنا نزلنا على الميدان
واستمرنه فى الاعتصام لحد ما اتطريت انى ارجع على اسوان لظروف اسريه واستمر محمد هناك لحد ما جت مسيره العباسيه (وزاره الدفاع )
واعتدو بلطجيه الشرطه العسكريه على المتظاهريين محمد اتصاب بطوبه فى راسه فى المسيره ولانى كنت فى اسوان كنت بتابع معاهم المسيره لحظه بلحظه بالتليفون والتويتر والتلفزيون اول اما سمعت ان هو اتصاب كلمتو هو كان كل الى بيقولو اصابه خفيفه خير ان شاء الله يمكن كنت الوحيد الى سمعت صوته قبل ما يتخل فى غيبوبه بعد ما سمعت وضعو تانى يوم حسييت بصدمه شديده بس كنت متفائل خير كنا كل الى بنتمناه ان محمد يرجع تانى يمشى معانا فى الشوارع نسمع ضحكته الى بترج المكان نلاقى حد يحمسنا ويشد على ايدنا وكنا كل اما نيجى نتقف على نشاط نقول استنو نسال محمد ربنا يرحمك يا محمد .
انهرده عيد ميلاده كان ممكن يكون وسطنه بس كلنا عرفين مين الى سلب مننا الدحكه والحياه
المجلس العسكرى
لحد دلوقتى محمد الدوله ما اعتبرتهوش شهيد الفكره مش فى التعويضات او فى معاش شهرى رغم ان ده مش عيب لان محمد كان بيساعد فى مصاريف اسرته لكن عشان اسم محمد ياخد حقو وده الى انا متاكد منو موت محمد قوبل بتجاهل حكومى شديد رغم ان الى استشهدو بعد محمد فى محمد محمود او فى غيرها احتسبو من الشهداء وكمان الى استشهد قبل محمد فى 18 يوم بردو احتسب شهيد

بعد ايام قليله من الان حكون جندى فى القوات المسلحه مش عارف ازاى حلبس زى زى الى كان لبسو واحد كان السبب فى موت محمد او ازاى حاخد اوامرى من واحد زى ده او ازاى حكون عضو فى منظومه خزلت مصر كلها وده كان اعتراضى على التجنيد من البدايه مش خوف من حاجه لانى فعلا كنت بخدم مصر بكل ما اوتيت من قوه برفقت اخويا محمد لكن انى اكون فى منظومه فاسده زى دى هو ده الى حيكون صعب عليا فعلا ربنا يصبرنى عليهم ويعدى فترتى على خير وبسرعه 

" وتارنا مستمر ويسقط يسقط حكم العسكر "

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

تابعونى على