الجمعة، 21 أكتوبر 2011

عن احمد العسيلى

متسالونيش ليه وازاى واشمعنى دلوقتى .....
الراجل ده يستاهل انى اتكلم عنو من زمان من اول مره سمعتو فيها على الراديو وبعد كده على قناه مزيكا ثم الراديو مره تانيه وانتهاء باون تى فى
احمد انا اتعلمت منو حجات كتيير جدا
واختلفت معاه فى اكتر لكن بحترم وجه نظرو
عاجبنى فيه انو بيتكلم عن الحجات من وجه نظرو هو مش بيلون فيها ولا بيجامل حد واتمنى انو يستمر كده على طول طريقتو فى الكلام واسلوبه فى الكتابه بيخلينى استمتع بالقرايه ليه بشده لدرجت انى مجرد ما امسك الكتاب بتاعو مبحبش اقوم قبل ما اخلصو رغم ان الكتاب بيكون عن مواضيع مختلفه عن بعض شئ ما
انا حتكلم عن " الكتاب الثانى " زى ما هو حب يسميه ومش حتفرق الاسم كتير المهم الكاتب هو " احمد العسيلى "
فى جزئ فى الكتاب ده كتبو العسيلى زى كانو بيقول الى جوايا بالفعل كان بيتكلم فيه عن " الستات " ايوه الستات او حتى الانسات سموهم زى ما انتو عاوزيين المهم انهم الجنس الاخر المكبوت والمظلوم فى كل وقت وكل مكان وكل زمان
الغريبه ان احمد العسيلى كان كاتب الكلام عن الاطفال وانا بقراها قلت دى كمان تنفع عن الستات لقيتو كاتب من تحت ان القطعه تنفع للستات كمان وده الى اثار حفيظتى انى اكتبها لانى من زمان شايف المراه مظلومه فى كل بقاع الارض على فكره مش هنا بس الى يفرق هو النسب بس
مش حكتب اكتر انا حسيب العسيلى يتكلم
    "   
اولى بكل انثى حريه  ان تخطأ خطئها الخاص ويرتكب حماقاته الخاصه وينجح كمان نجاحاته الخاصه .. اديهم رئيك الخاص لكن متجبرهمش لزم قرارات كل بنت تبقى عايده ليها هيا مش لحد تانى لما ينجح حيشعر بالعرفان ليك لانك كنت السبب فى انتلاقتهاوكمان حيشعر بالفخر لنفسها ولما تغلط بردو حتلوم نفسها بس كمان حتشكل شخصيتها الخاصه وبكده عمرك ما حتخاف عليها    "
الكلمه خلصت يمكن صغيره لكن معناها كتيير عشان كده انا بديها لكل بنت ولكل ست عشان تديها لكل راجل فى حياتها وكمان بهديها لملك السعوديه ولرجال السعوديه الى المراه بالنسبه ليهم غنم فى البيت مش اكتر وفى النهايه تحيه لكل ست وكل بنت وكل انثى عملت حاجه مفيده للبشريه حتى لو كانت انها انجبت بس... وتحيا كمان لكل دكر كل راجل ساب حريه لكل انثى عشان تشكل شخصيتها الخاصه
=========
بعيدا بقى عن الموضوع ده
"انا لسه تارى مع المجلس مخلصش "

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

تابعونى على