الثلاثاء، 17 يناير 2012

حكايه بيان عمل ثوره

انا للى ميعرفنيش احمد رجب من اسوان قاع الجمهوريه ودى كانت حكايتى معاه مع من ايقظنى الى الحياه " بيان "
بدات فى مره كنت راجع مع اصحابى للبيت ف يوم الساعه 1 بليل ورايح اشرب من كولدير ميا لقيت استيكر مكتوب عليه  "معا سنغير " وعلم مصر


البيان انا كنت موقع عليه من قبلها وكنت بقنع اصحابى وعيلتى كلها انها توقع على البيان لكن انى الاقى الاستيكر ده فى قاع الجمهوريه هو ده الى مكنش متوقع كنت حموت واقابل الى لزق الاستيكر عشان اشتغل معاه وفضلت احكى لك الى اشوفو عن الاستيكر ناس قلتلى يمكن مجموعه جت من القاهره ولزقتو ومشيت وانا اقتنعت بكده لكن فى مره وانا على الفيس شوفت خبر 
http://www.almasryalyoum.com/node/128075


وكانت دى مفاجئه بالنسبالى وقعدت ادور على المدعو جمال فاضل ( هههههههه)
جمال فاضل
وفى يوم وانا على الفيس بوك بتاعى برضو لقيتو كاتب رقم تليفون الحمله وانا مكدبتش خبر رحت مكلمو وقلتلو انى عاوز اتطوع فى جمع التوقيعات اكتشفت كمان انو من كوم امبو يعنى كمان مش من اسوان المحافظه رحت قبلتو كانت فى جنينه عامه وكان قاعد هو وحوت الحمله فى اسوان ابراهيم الريان


ابراهيم الريان
قعدت معاهم وكان معايا صحبى حسن والريان قعد يشرحلنا البيان بتاع التغيير والبنود ال7 الى فيه مع انى كنت عارفها بس حسن مكانش عرفها وقعد يشرحلى ازاى نزل طرق ابواب وقالى ان شباب الحمله فى مكان حولينا بيلمو التوقيعات وحيجو كمان شويه
طبعا هما كانو قلقانين مننا وده حقهم ههههههه المهم قعدنا معاهم وفعلا بعد شويه بداو يظهرو ارجل ناس فى اسوان بدا يظهرو وحوش التغيير فى اسوان اول واحد كان


عمر صالح
عمر ده بقى كان سياسى قديم فى اسوان من اقدم اليسارين فيها يمكن حزب تجمع سابق وكمان عضو حركه كفايا يعنى راجل سياسى سياسى


والى ظهر بعدو كان


هاشم


هاشم ده بقى شاب عادى عمر هو الى ضمو للحمله بس هاشم كان مقتنع اقتناع تام بالى بيعملو بيدرس فى تجاره بورسعيد ولما بينزل اجازه بينزل مع الحمله




والى ظهر بعد هاشم وكان محطه مهمه فى حياتى هو
محمد محسن
محمد محسن هو كان كده بيضحك وهو بيشتغل وهو بيتكلم وهو بيعيش بيضحك محمد متعرفتش عليه فى بيان التغيير محمد انا اعرفو من ايام الطفوله كنا بنروح ونيجى من المدرسه مع بعض وهو كان اكبر منى بسنتين رحنا ابتدائى مع بعض واتفرقنا فى الاعدادى وفى الثانوى اتجمعنا تانى وقضينا 3 سنين مع بعض لاننا كنا بندرس فى صنايع 5 سنين محمد بعدها دخل كليه تعليم صناعى سوهاج
واتفرقنا سعتها لانى مجيتش مجموع الكليا بس كنا بنتقابل صدفه محمد كانو ملقبينو فى الحمله ب ( الجاحد ) كان بيشتغل بحماس كبير وكان حاطط فى بيتو المجلات واستمارات البيان الفاضيه وكان عندو استعداد اننا ننزل كل يوم رغم انو كان بيشتغل الصبح وشغلانه صعبا كمان اول اما الريان وجمال فاضل شفونا نعرف بعض اتطمنولى شويه او نقدر نقول اتطمنولى خالص لان محمد مكانش حاجه هينه فى الحمله محمد كان بيشتغل معانا فى اسوان ولما يروح سوهاج كان بيشتغل مع الحمله هناك كمان يعنى كانت حياتو كلها بيان التغيير  محمد اتوفى فى مسيره العباسيه الى كانت رايحه لوزاره الدفاع بتطالب بتسليم السلطه 

والى ظهر بعد محمد هما مش متذكر اسمائهم كويس بس كان واحد قريب محمد وكان واحد تانى اسمو احمد هما منزلوش معانا كتير بس مكنوش من السوابت الى بتنزل معانا زى محمد وعمر وابراهيم الريان وجمال فاضل
ومن هنا بدانا نشتغل ونشتغل على البيان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

تابعونى على